Tokoh Islam Dalam Sains dan Teknologi (Fakta Ringkas)

Posted by GPTD MAGHRIBI

Pakar Matematiks dan Sains: Muhamad ibn Musa Al- Khawarizmi

beliau adalah pengasas Ilmu dan formula Algebra berdasarkan
Kitab yang ditulisnya, Al-Jabr wal-Muqabala. Terma Algorithm di dalam ilmu matematik di ambil dari namanya, Al-Khawarizmi. beliau adalah orang yang pertama yang memperkenalkan sistem angka Arab dan juga sistem angkaHindu-Arab yang mana sistem ini telah di amalkan oleh tamadun-tamadun lain. Disamping pakar dalam ilmu matematik, beliau juga mahir dalam ilmu geografi. Dikatakan beliau adalah orang yang pertama yang menentukan keluasan laut Mediterranean.





Pakar Sains: Abu Ali al-Hasan ibn al-Hasan ibn al-Haytham(Ibnu Al-Haytham)

Beliau merupakan Pengasas Ilmu Optik melalui buku yang dikarangnya “Book of Optic”. Sejarawan barat mengakuinya sebagai Bapa Perubatan Mata: “The most important development of the scientific method was the use of experiments to distinguish between competing scientific theories set within a generally empirical orientation, which began among Muslim scientists. Ibn al-Haytham is also regarded as the father of optics, especially for his empirical proof of the intromission theory of light.”






Pakar Perubatan: Abu Ali al-Husayn ibn Abdullah ibn Sina Balkhi (Ibnu Sina)

Beliau adalah seorang tokoh yang tidak asing lagi dalam ilmu perubatan. dilahirkan di Baghdad sekitar kurun ke-9 Masehi. Hasil kesungguhannya dalam mendidik masyarakat, beliau telah melahirkan 800 orang doktor muslim. seorang sejarawan barat telah mengulas mengenai sumbangannya dalam bidang perubatan “great discoveries in the understanding of anatomy and diseases were made. The clinical distinction between measles and smallpox was discovered during this time.”Karya-karya agungnya seperti The Canon of Medicine dan The Book of Healing adalah antara karya yang menjadi rujukan hingga hari ini.
Antara karya Ibn Sina






0 comments:

Post a Comment